vrijdag 9 maart 2018

Statement D66 Waalre politiek forum seniorenraad

Floris Schoots - politiek forum seniorenraad

8 maart jongstleden hebben wij in een openbaar debat onze zorgen geuit naar aanleiding van vragen over een bericht dat is geplaatst op ‘1 september 2017’ door de lijsttrekker van Groen Links Waalre. D66 Waalre staat voor een samenleving waarin iedereen zich welkom en thuis zou moeten kunnen voelen. Dit geldt voor alle mensen in Waalre dus ook voor mensen die oorspronkelijk uit een ander land komen.

In de betreffende tweet worden allochtonen negatief weggezet. Deze tweet was schokkend voor ons, niet alleen wegens de inhoud, maar ook omdat deze uit een hoek kwam waarvandaan je dit niet verwacht. Daarom hebben wij besloten onze zorgen daar over te uiten. Wij komen hiermee ook op voor mensen die zich niet kunnen verdedigen. In dit geval is daar sprake van omdat een hele groep negatief wordt weggezet. Een individu zou zich immers wèl kunnen verdedigen. Daarbij vinden we het belangrijk dat, als een partij zoiets uitdraagt, de kiezer hiervan op de hoogte is. Verder willen wij ook dat gevoelige onderwerpen als deze bespreekbaar zijn. Transparantie is belangrijk; voor de inwoners, maar ook voor een samenwerkende raad.

Samenwerking

We begrijpen dat het aan de kaak stellen van dit onderwerp voor veel ophef heeft gezorgd. Wanneer de tweet is verwijderd en er door Groen Links afstand is genomen van hetgeen geschreven is, geeft dat wat ons betreft meer ruimte voor samenwerking.

Fractie D66 Waalre