dinsdag 13 februari 2018

Eigen ervaringen met de afvalfiets (Kees de Zeeuw)

Ik ben (toevallig) een van de inwoners van het proefgebied. En ben dan ook van alle raadsleden de enige die uit ervaring met de nieuwe wijze van afval inzamelen kan spreken.

Ik geef toe, iedere verandering is wennen. Dat heeft tijd nodig. Ook ik was in het begin best sceptisch. Daar ben ik heel eerlijk in. Daar spraken we ook als buurt met elkaar over. Een van de buren met kinderen keek me al verschrikt aan: “kunnen we zo ons afval wel kwijt.” Terechte vragen en oprechte twijfels.

Maar de proef heeft me en mijn mede buurtbewoners overtuigd. Sterker, we zijn het afval beter gaan scheiden. Er is meer bewustzijn met wat we weggooien. En waar ik ook blij om ben: ik heb veel minder bakken en veel korter afval in huis. Immers, het wordt nu twee keer per week opgehaald in plaats van een keer per twee weken. En dat is met name met keukenafval erg plezierig.

Ik hoor dat ook in de buurt. M’n buurvrouw wil niet anders meer en haar twee schoolgaande kinderen bleken een stimulans bij het goed scheiden van het afval. Zoals zo vaak kinderen een stimulerende rol kunnen spelen en vaak het gesprek thuis aan de keukentafel starten over onderwerpen als milieu, gezondheid etc. En dat is ook een belangrijk effect van de pilot: je brengt het bewustzijn over ons afval letterlijk het huis binnen.

Natuurlijk zijn er ook mensen die het niks vinden. Die graag gewoon één grote bak zien waar alles ingegooid kan worden. Tot oude strijkijzers en frituurpannen toe. Maar die tijd is toch echt voorbij. Dat moeten we niet meer willen.

De begeleiding en voorlichting vanuit de gemeenten naar de inwoners was goed. Naast de informatieavonden hebben bewoners duidelijke informatie ontvangen en was de gemeente goed bereikbaar voor vragen. En ook Roel, de ophaler had daar een functie bij. Ik heb niet eerder meegemaakt dat mensen een band aangingen met degene die hun huisvuil ophaalden.

En dat deze niet meer met een stinkende diesel door de straat komt rijden maar met een elektrische fiets, voor de één zal dat wel een punt zijn en voor de ander niet.

Heb ik me dan nooit afgevraagd waar moet dát in en wat moet ik hiermee? Natuurlijk. Maar iedereen heeft een duidelijke lijst ontvangen hoe en wat je moet scheiden. Dat helpt en op gegeven moment krijg je dat ook wel door. Tot ik op een gegeven moment met een lading piepschuim kwam te zitten. Dat kon nergens in. In de PMD zak mag het niet en de grijze zak was te klein.

Daar is óók een pilot voor. Ervaren wat wel werkt en wat niet. Na melding bij de gemeente is daar een oplossing voor gevonden. De introductie van de paarse zak; voor het piepschuim. Zo is er dus voor alles een oplossing.

En dan de kosten. De afvalheffing gaat 11 euro per jaar omhoog. Dat klopt. En het commentaar was ook hier niet van de lucht. Maar voorheen waren we minimaal 2 pedaal emmerzakken per week kwijt. Dat is omgerekend ook 10 euro per jaar. Nu krijgen we de zakken gratis. De straat ziet er nu eigenlijk ook veel netter uit. Geen grote kliko’s meer die de hele dag buiten staan, maar een paar zakken aan de ringen en de kleine biobakjes. en dan twee keer per week. Dus je hebt nooit veel. En het oud papier gaat nu in de grijze kliko. Dus geen kranten meer die door de straat waaien.

Alle verandering kost tijd en moeite. Dat is gewoon een feit en daar moet je rekening mee houden. Goede informatie en begeleiding bij de verdere invoer is en blijft noodzakelijk. Plus een luisterend oor voor wat wellicht toch niet werkt of beter kan.

Maar het is zo belangrijk dat wij anders met ons afval omgaan. En dat begint thuis. Natuurlijk; een belangrijke rol ligt er ook bij de producenten van verpakkingsmateriaal. Maar dat is iets dat op een ander level moet worden opgepakt. Maar juist door de scheiding aan huis wordt jong en oud zich meer bewust dat daar ook iets aan gedaan moet worden.

Maar met deze nieuwe wijze van invoeren van ons huishoudelijk afval, hebben we in Waalre wel een van de meest duurzame vormen. En nog steeds een tarief voor de afvalstoffen heffing dat een van de laagste is en aanmerkelijk lager dan elders.

Kees de Zeeuw
Bewoner wijk Voldijn

Mocht je meer info willen over duurzaamheid in Waalre: Een duurzamer Waalre “Duurzaamheidsagenda 2016-2018)